tisdag, mars 03, 2015

En normsnygg graviditet och en massa onödiga kommentarer.

Alltså gårdagens händelse, inte ok! Låt mig guida er igenom samtalet: Jag och två personer sitter och fikar. dom vet att jag är gravid: jag har berättat det och det syns - ingen tvekan om att dom på något sätt kan ha missat det.

person 1: *namn* är så himla vackert gravid, bara en liten kula på magen!

person 2: Ja verkligen!

Jag: (undrar vad dom vill ha sagt med detta?)Till skillnad mot mig då eller?

Person 2: Man bär ju på olika sätt...

Person 1: nä, men *namn* är ju så smal och slank!

Person 1: Din mage ser ut att ha sjunkit ner nu. Har den det?

Jag känner bara att jag vill skrika rakt ut. Snacka om att värdera någon annans kropp utan att prata om den? Det var så mycket som inte kändes okej med det här samtalet, låt mig förtydliga några punkter...

1. Så jävla otänkt att sitta och diskutera en annan persons kropp vid ett fika.
2. En ska vara smal när en är gravid - det är vackert. Jag är inte smal och är därför lite sämre.
3. Hur i helvete kan det vara ett legitimt samtalsämne att granska min kropp och kommentera hur vida min mage sjunkit ner eller inte?

Jag är så jävla trött på hur det tillhör vardagen att få kommentarer om hur en ser ut. Missförstå mig rätt, det är fint när någon säger ett positivt ord till mig som faktiskt är genomtänkt och inte alltid handlar om utseende, men det här med att få höra "vilken snygg kjol - du ser så bohemisk ut idag" eller "har du gått ner i vikt?"(HAHAHAH, eh nej - denna är ej självupplevd, men viktnedgång anses ju nästan alltid som positivt) är bara så jävla tröttsamt. Jag behöver inte någon annans bekräftelse på hur jag ser ut, speciellt inte ogenomtänkt svammel som människor kastar ur sig för att det anses trevligt. Seriöst, kommentaren "vad snygg du är idag" kan göra mig mer förbannad än glad. Men det beror ju också väldigt mycket på vem som säger det - ju närmare relation, ju positivare upplever jag kommentaren. (Kommentarer om mitt hår är dock ett undantag för mig, det är alltid ok att säga att jag har awesome hår.)

Jag tänker mer och mer på detta, hur viktigt det är att faktiskt inte bara kasta ur sig grejer. Som en klok person sa(min syster), det märks också lätt när kommentarerna slutar komma eller om det är någon som inte får dom. Och så är det. Nej, jag har inte slutat ge kommentarer. Men kommentarerna handlar mindre om utseende och mer om annat nu. Till exempel:
- vad peppad du verkar, härligt!
- vad glad jag blir att du tänkte på mig
- grymt modigt beslut du tog i måndags
- jag blir så inspirerad av dig, tack för det!

Försöker också att byta ut ordet "snyggt" mot andra om jag vill säga något om någons utseende. Väljer hellre "grymt", "coolt" eller "fränt". Tycker att det känns bättre och säger lite mer.

2 kommentarer:

  1. Ja om inte annat kunde de väl ha valt ett annat tillfälle om de måste bedöma, kan ju tyckas. Som när folk sitter bredvid en själv som har problem med acne och ojar sig över att de är så äckliga pga en liten plita på hakan, då sitter man själv där på sidan och ba, jaha. Vad är jag då? Folk alltså. Och förövrigt, bra om det där med håret, för det måste ju sägas. Ditt är ju AWESOME!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis! Det är ju bara oförskämt att göra. Sa i alla fall vad jag tyckte efteråt men tror inte att det gick in riktigt. Åh, den här bloggen måste bli lite mindre butter alltså, HAHA!

      Radera