tisdag, januari 08, 2013

Det här med att ta hand om det man har.

Jag och mannen har varit tillsammans i mer än tre år, bott ihop i ett och ett halvt. Under dom få åren har vi hunnit se ganska många av våra vänner och bekantas relationer vända blad. Endel har gått vidare i förhållandet med att skaffa barn eller giftemål, andra har gått vidare på egen hand genom att bryta upp. Alla vägarna är en aning skrämmande tycker jag, det är ju stora förändringar det handlar om.

Jag är inte ute efter en förändring just nu, däremot är jag väldigt mån om att vi ska vårda det vi har, för vi har det faktiskt himla bra. Men hur gör man när man vårdar sitt förhållande i vardagslunken och all trötthet mellan allt som ska göras? Hur jobbar man framåt med något som är bra? Det är så lätt att fastna i rutiner och ta varandra för givet och förr eller senare dras nog alla förhållanden åt det hållet. 

Den här gången vill jag göra mitt allra bästa, men hur gör man egentligen?  

2 kommentarer:

  1. Våga ta upp det! Man behöver inte ha det dåligt för att prata om hur man vill ha det. Mycket hinner hända på tre år, det är nog nyttigt att göra en liten update på vem ens partner – och en själv – har blivit, så man kan få så bra förutsättningar som möjligt för att göra något bra av det man har.

    Och det är väldigt väldigt klokt att börja tänka efter innan det blir fel, tror det är det som är den största risken, att man råkar låta det gå för långt innan man försöker lösa saker, bättre att förebygga så att de sakerna aldrig händer.

    Har tyvärr alldeles för färska erfarenheter på området, vi lyckades ju lösa det vilket jag är sjukt tacksam för, men det var nära att vi separerade på riktigt. Det hade varit svårt att förlåta sig själv för det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, ett förhållande måste ju bygga på bra kommunikation, annars är det svårt att komma någon vart.

      Jo, jag har ju läst om det! Himla modigt att berätta och fan vad skönt att ni tog er igenom det.

      Kram!

      Radera