söndag, januari 15, 2012

Vad ska man säga till någon som är sjuk? Sjuk på riktigt. Man vill helst tassa på tå, inte riva upp, men visa att man bryr sig. Inte göra det värre, oroa och framkalla ångest, men visa medkänsla och kärlek. Vad säger man? Jag är ledsen för att du är sjuk och orolig för att du ska lämna oss snart. Jag vill att du ska bli bra och stanna ett tag till. Man måste välja sina ord varsamt. Man vill säga det rätta, det som ger hopp och lindrar. Inte säga det som river och hugger till i magen. Man vill finnas där.

Jag har inte ens ringt ännu. Eftersom jag inte vet vad jag ska säga. Jag ska ringa i morgon. Och fråga hur det är. Och säga, att det kommer säkert gå bra för det är något jag tror. Och hoppas. Och vill.

Orden kommer nog när dom väl behövs, men just nu är det tomt i mitt huvud.

1 kommentar:

  1. Man kan säga precis så, att man inte vet vad man ska säga... Men att man är ledsen för deras skull. Och när man är sjuk eller väldigt ledsen så finns det inget som kan göra det värre när någon visar omtanke. Om personen i fråga blir ledsen så är det ju inte för att DU gjort personen ledsen.

    Talar av egen erfarenhet, när min pappa dog var många väldigt rädda för att säga nåt eller ta upp ämnet. Men man kan ju inte bli mer ledsen än man redan är... Det viktigaste är att man säger något, och visar att man bryr sig. Och som sagt, kan man inte sätta ord på det så kan man faktiskt säga precis så..

    Lycka till!

    SvaraRadera