tisdag, november 08, 2011

Pralinformar.

I år kommer jag göra olika sorters chokladpraliner, bland annat polkavarianten jag skrev om igår. Dessa fina små formar kommer från Åhlens och kommer garanterat bli välanvända. 

Formarna får mig att tänka på min mammas gamla slitna bakformar  i metall, pepparkaksformar och mandelmusselformar, som funnits med i evigheter och använts oändligt med gånger. Jag hoppas att dessa också håller länge, det är ju roligt att ha kvar. 

Om ni har någon kul idé på smaksättning av pralinerna så hojta bara! 

4 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att göra praliner! Har du nåt bra basrecept?
    Formarna var ju hur söta som helst, måste nog införskaffa såna med!

    SvaraRadera
  2. Dom jag skrev om igår var gjorda på två delar vit och en del mörk choklad med lite olja i. man kan ju öven ha i lite grädde som gör dom lite mjukare. sen smorde jag bara formarna och pudrade krossad polkagris inuti så dom skulle lossna :)

    SvaraRadera
  3. Jag har precis kommit över liknande pralinformar som du skriver om. Är dock osäker på hur de används. Har bara använt sådana iskubsformsliknande formar tidigare. Vill du dela med dig av dina erfarenheter av dessa formar?

    Med vänlig hälsning
    Niklas
    Umeå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Niklas!
      Tipset skulle nog vara att smörja formen innan med liiiite olja, eller pudra med något - florsocker, kakao, eller som jag gjorde: med krossad polkagris.

      Jag gillar formarna och kommer nog göra nya praliner i år igen :)

      Radera