lördag, mars 17, 2012

Hur man gör ett gäng vimplar.

Flaggspel eller vimpeltåg eller vad man nu vill kalla det!
1. Välj ut några fina tapetbitar, jag tog våra rester från tapetseringen.
2. klipp en form på vimplarna i ett provpapper, använd som mall.
3. Vik tapetbiten dubbel och lägg mallen med vimpelns överklant uppåt. Rita och klipp efter formen så du får tapet på båda sidorna.
4. Nu är alla vimplar klippta! Ta ett fint snöre och limma fast det inuti vimplarna, som du samtidigt limmar ihop, jag använde skollim. 
5. Klipp av snöret och häng upp, skitglatt blir det!

Man skulle säkert kunna göra detta med tyg och textillim och kanske sätta fina kantband på dom om man vill. Det var lite krångligt att hålla på med tapet, den vill gärna rulla ihop sig hela tiden, annars var det superlätt och gick fort. Vi ska definitivt göra fler. Eftersom man har tapet på båda sidorna går det ju fint att hänga i dörröppningar också till exempel!

7 kommentarer:

  1. Superfint!
    Jag har bara tygvimplar hemma (köpta) får se om jag tar tag i det där med tapet nångång!

    SvaraRadera
  2. På åhlens fanns det! Var ett tag sen, men dom kanske har kvar..

    SvaraRadera
  3. Dom hade såg jag nu, iaf på webben! :-)

    http://www.ahlens.se/barn/inredning/vimpel-hurra.html
    http://www.ahlens.se/barn/inredning/vimpel-happy.html

    SvaraRadera