fredag, april 13, 2012

Pekpinnar och reprimander.

Jag har endel vänner som fått barn ganska nyligen och jag som åskådare har märkt av ett återkommande fenomen. Som gravid för första gången verkar man få oändligt mycket tips och råd från andra kvinnor som fött barn. "ät tre kilo ananas, då ploppade min ut en timme senare" "smörj magen med diskvatten, så får du inte en bristning, så gjorde då jag" "Du behöver då ingen epidural, det gick jättebra utan" och så där verkar det hållas på genom hela graviditeten. Bara för att en kvinna fött ett eller flera barn verkar hon ha oändlig kunskap om hur det går till för alla andra. Hade det varit jag som satt med en bebis i magen hade jag blivit oändligt provocerad.

Det är väldigt sällan man sett dessa gravida, blivande mammor be om tips eller råd på facebook utan det delas mest ut på eget initiativ. Vad är grejen med att måsta hävda sig så otroligt mycket? Endel kommer ju rent utsagt med pekpinnar. Är det inte så att hälso- och sjukvården erbjuder tillförlitlig och tillräcklig information?

Ni blivande och nyblivna mammor som känner som jag; det är helt okej att vänligt men bestämt säga ifrån. Hur svårt ska det vara att förstå att vi är alla olika, med olika kroppar, smärttrösklar och känslor.


(Nej, jag är inte gravid)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar