tisdag, juli 31, 2012

En grön tanke.

Jag anser mig vara ganska miljömedveten, inte i alla skeden kanske, men oftast. Mitt intresse för odling har uppstått eftersom att jag vill veta vad jag äter samt värna om vår jord. Att jag mår fantastiskt bra av det och tycker att det är roligt är bara bonus.

Jag tror att man måste tänka om lite gällande att få mänskligheten mer miljömedvetna. Precis som man gjort med hälsa. Jobba främjande. Visst är det viktigt att vi vet att vi skadar våran planet och oss själva, det tror jag att dom flesta har koll på i dagsläget. Jag tänker att vi borde testa att belysa fördelarna, vilka vinster vi kan göra på att tänka miljövänligt. Och då pratar jag så klart inte ekonomiska vinster. Det är bra för våra kroppar, våra sinnen och även för vår ekonomi. Vi hittar nya smaker då en egenodlad gurka inte smakar som en köpt. Vi lär oss saker om något som en gång i tiden var väldigt basalt. Odling är ett bra samtalsämne, man kan byta fröer och erfarenheter. Det spelar ingen roll i vilken skala man ligger: planta i fönstret eller hela trädgården, miniväxthus eller en åker med potatis - bara man är med!

Och det här uttrycket "gröna fingrar". Vilket svammel. Alla kan, bara dom vill. Och visst vill man!

2 kommentarer:

  1. Min pappa är bonde (eller nu har han sålt gården till mina kusiner men once a bonde alltid en bonde) och när jag var liten så odlade vi egna gurkor och dom smakar SÅ.OTROLIGT.GOTT! Älskar egetodlat.

    SvaraRadera
  2. Det är det bästa, känns bra inuti!

    SvaraRadera