söndag, juli 08, 2012

Systembolagets svammel.

Jag är 26 år gammal. Jag vet inte själv om jag ser ut att vara 26 år eller inte, ärligt talat så bryr jag mig inte. Oftast får jag visa leg på bolaget, det händer ibland att jag inte behöver göra det. Samma där, do not care. Men om jag inte ens handlar, utan gör någon sällskap, då bryr jag mig. Varför i hela fridens namn ska jag visa upp mitt körkort för då? (Jag fattar att dom tror att jag ska ta del av alkoholen, men allvarligt bolaget, då får ni vara lite mer konsekventa)

  1. Jag är väl inte så jävla dum att jag följer med in om det är någon som ska köpa ut åt mig? Jag kan handla min alkohol själv och just denna gång ville jag inte ha något.
  2. Jag brukar oftast vara äldre än muppen i kassan som frågar, typ i stil med att jag gick på lågstadiet när dom föddes. 
  3. Jag har aldrig varit med eller hört om att dom frågat en förälder som har sällskap av sitt barn? Nej, systembolagets jobb verkar vara att göra en social bedömning, vad har vi för relation egentligen, vi kunder(eller snarare ickekunder)? 
Ska dom hålla på med sånt här svammel borde dom väl sätta en åldersgräns i att vistas i butiken? Inte sitta och klura över om dom ska fråga eller inte fråga? Var lite konsekventa! Anledningen till att detta stör mig är att det ofta blir så jävla pinsamt. Då står man där, vill inte handla, tänker inte handla. Ändå ska dom kräva mitt körkort som ligger i bilen. Nej, sa jag, jag går inte och hämtar det. Som tur var så var tonåringen i kassan tillräckligt osäker så hon lät det rinna  ut i sanden.

En annan gång för något år sen hade jag någon flaska vin att betala. "är det här verkligen du?" frågade rikspuckot i kassan. "JA?" svarade jag. Han betraktade mitt körkort(som var ca 7 år gammalt, ja jag ser inte exakt lika dan ut som då). Han upprepade frågan och granskade mig och kortet. "Vad fan vill du att jag ska svara?". Jag fick handla. Till slut. Efter en jävligt pinsam stund i kassan med köbildning. Vad ska man svara på den frågan? Förslag?

Min poäng, kära glasbanken, är att sätt en åldersgräns i butiken, eller lös det på annat lämpligt sätt. Och låt er personal gå någon utbildning i legkontroll så dom fattar att bara för att man har en annan hårfärg betyder inte det att det är en annan person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar