tisdag, augusti 21, 2012

knäckebröd utan mjöl.

Håller på att baka knäckebröd utifrån ett recept jag hittade i en tidning. Utan mjöl. Just nu ser "degen" ut som gröt eftersom att den mest innehåller flingor och frön men det ska nog blir bra i slutändan. Om du också vill prova så gör du såhär;

1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl oskalade sesamfrön
0,5 dl quinoaflingor(jag tog dinkelfrlingor, hade dom hemma)
1 msk fiberhusk
2,5 dl vatten
1 tsk salt(jag tog lite mer då jag hade flingsalt)
valfri kryddning(jag tog ca 1 tsk torkad rosmarin och timjan)

Blanda allt i en bunke och låt svälla 15 min. Kavla ut på plåt med bakplåtspapper med plastfolie i mellan kaveln och degen. Grädda på 150 grader 10 minuter. Ta ut och skär ut önskad storlek på knäckerutorna. Grädda ytterligare i 30 minuter. Klart!

jag har goda förhoppningar, det blir nog gott med lite västerbottensost på.

2 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på hur de blev!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev helt ok tror jag! Ska berätta utförligare imorgon :)

      Radera