onsdag, september 26, 2012

Gästblogg inför oktoberutmaningen: Syrran!

Hej bloggen, Mayas syrra här! Jag är 32 år, klämde fram vår andra bebis för fyra månader sedan och fiser runt i mjukisbrallor hela dagarna. Nu känner vi varandra och då är det dags för min definition av oktoberutmaningen. Som ni kommer märka riktar jag in mig på att låta bli godiset och fortsätta att motionera, öka lite på det sistnämnda. Däremot kommer jag inte att mecka med maten eftersom det känns nog kämpigt att faktiskt få till mat för familjen varje dag. Det finns inte riktigt tid i att ta tag i det nu och dessutom tycker jag att vi äter rätt god mat. Inte nyttigast men inte onyttigast heller.

Vad vill jag förändra?- Jag vill komma bort från att fika och/eller äta godis varje dag. Vill bryta ovanan helt enkelt.
- Jag vill fortsätta motionera utomhus.
- Jag vill välja bra alternativ när vi äter snabbmat.
- Vill fortsätta att närma mig 25 i BMI (som är gränsen mellan normalviktig och överviktig).

Hur ska jag göra det?- Inte äta godis, chips eller ostbågar på hela månaden.
- Gå tre långpromenader i veckan. Två runt stora sjön och en runt lilla. Stora rundan tar 1.20 och lilla tar 50 minuter. Här räknar jag med stöd av Maya och min kompis Linn. En morgonrunda runt stora sjön med Maya och en kvällsrunda runt samma sjö med Linn. Dessutom en egen runda med sonen i vagn, men den behöver inte vara runt stora sjön.
- Fortsätta att lämna och hämta stora tjejen på förskolan med vagn. Det blir faktiskt 60 minuter bonusmotion om dagen, fyra dagar i veckan. Detta gör jag så länge det inte regnar. Om vi ska åka någonstans i samband med hämtning eller lämning kan jag ta bilen.
- Börja äta mellanmål. Eftersom jag mest är hemma hela dagarna blir det lätt att man bara går och tar en kaka eller vad som nu finns hemma. I stället ska jag verkligen äta riktiga mellanmål, typ en macka eller något sånt.

Vad har jag för mätbara mål?- Låta bli godiset helt.
- Promenera minst 12 gånger.

Hur ska jag förbereda mig?- Jag kommer få stålsätta mig och verkligen vara hård mot mig själv när jag cruisar förbi godistorget på Kvantum.
- Jag kommer inte heller baka något på hela månaden, något som jag annars tycker är jätteroligt.
- Jag kommer att ha sjukliga mängder med Loka och Ramlösa hemma så jag åtminstone kan ta en sån när jag är sugen.
- Citrussäsongen har just börjat och det är bra för jag gillar mandariner väldigt mycket. Så det kommer vi ha.
- Ska försöka komma på något bra mellanmål man kan göra med blåbär, eftersom jag plockade 7 liter i somras. Kanske med keso?

Vad kommer bli extra svårt?- Äh men ni vet, det här med att man gärna äter något gott när man ska ha det lite mysigt hemma!
- Att det är lätt att fika lite av slentrian, eller för att bryta upp tillvaron hemma som mest består av bebis, plugga projektledning plus jägarexamen och hushållsarbete.
- Att säga nej när man blir bjuden på något.

Hur hanterar jag svårigheterna?- På lördagen får jag faktiskt fika eller äta efterätt. Dock är det inte fritt fram hela dagen, utan det är okej att äta något som annars är bannlyst vid ett tillfälle.
- Får äta popcorn. En kväll i veckan. Det är utöver lördagens unnande.
- Förbereda mig innan situationer då jag vet att risken finns att jag blir bjuden på något sött. Det funkar alltid bättre om jag bestämt mig innan.
- Inte tumma på reglerna. För när man väl har köpt ack så lite lösgodis har man ju redan gett upp.
- Försöker lista ut något annat att bjuda på när man är i en fikasituation.

Vad har jag för stöd? - Man: Han brukar ändå föreslå att vi ska fika mindre.
- Syster Maya: Hon gillar att promenera och har liknande mål. Hon har flexibla arbetstider så det är rätt lätt att få till en promenad med henne.
- Kompisen Linn: Gillar också att promenera. Vi bor grannar så lätt att bara smsa och säga "Båda ungarna sover, vill du gå en sväng?"

Vad vill jag belöna mig med?Jag ska klippa mig! Håller på att spara ut håret och har inte klippt mig på tre månader. Om jag klarar mina mätbara mål får jag klippa mig så fort oktober är slut. Klarar jag det inte måste jag vänta till början av december och då kommer det se förjävligt ut! Inser när jag skriver detta att det kanske är mer ett potentiellt straff än en belöning?

2 kommentarer:

  1. Jag är helt på!

    Promenadälskare & fikafiende no 1 - Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Linn! Man får gästblogga anonymt om man vill :)

      Radera