lördag, oktober 13, 2012

Matlista/inspo!


Typ något sånt här kommer våran matvecka se ut med reservation för ändringar. Våra fasta punkter är att försöka äta veg minst en gång i veckan samt äta något lite lyxigare på lördagar. Det blev ju till och med åtta dagar, ännu bättre.

Folk tror ofta att jag äter LCHF men det stämmer inte. Jag vill äta ren mat som gör mig frisk och stark, lagom med vettiga kolhydrater och nyttiga fetter. Ekologiskt och närproducerat är något vi i 99% av fallen prioriterar. Jag följer ingen diet, det här är en livsstil. Personligen tycker jag att LCHF är omiljövänlig, man sparar ju inte direkt på jordens resurser då man äter stora mängder kött varje dag(alla gör inte det, men majoriteten!). Sen finns det ingen långsiktig forskning(Nu pratar vi livstider) över hur kroppen reagerar när man plockar bort så viktiga livsmedel samt äter stora mängder fett. 

  • Kycklingwok med shiratakinudlar
  • Lax med blomkålsmos och citronsås(Omega3)
  • Kesopannkaka med bär(veg)
  • Varm kycklingsallad
  • Lammkorv med matvete och kvargsås
  • Kikärtsbiffar med sötpotatis(veg)
  • Entrecote med rostade grönsaker(lördagsmat)
  • Linsgryta med cremé fraiche
Annat vi kommer att handla är äpplen, bananer, squash, mjölk, nötter, purjolök, kvarg och bär. Jag tror det kommer bli en bra matvecka  för oss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar