tisdag, januari 29, 2013

Sluta kalla honom tjock.

Vi jar ju två katter, Marvel och Ninja. Dom är världens snällaste och goaste kissemissar med mycket personlighet och charm. Dom är syskon från samma kull men det finns en utmärkande skillnad. Marvel väger ca 5 kg mer än Ninja på grund av följande anledningar:
  1. Han är en hankatt(hanar är ofta större)
  2. Han är kastrerad(Aptiten kan öka när man inte har pungkulor tydligen)
  3. Han är stor i bemärkelsen lång kropp, långa ben och lång svans. 
  4. Han är överviktig(kastrering, ett stort intresse för mat)
  5. Ninja är sjuuuukt liten både i storlek och vikt.
Ni som själva har katt vet att det är ganska svårt att "banta" en kisse, speciellt om man har två. Marvel har dessutom lagt på sig rätt mycket under året då han åt njurvänligt foder som är ganska fett då njursjuka katter brukar bli magra. Det gällde inte honom. 

Det funkar inte heller att ge dom separat mat eftersom Marvel blir besatt av Ninjas mat och ägnar dagarna åt att försöka få tag i den vilket tillslut inte är så himla bra för den mentala hälsan. Skulle vi ge dom mindre mat skulle Ninja försvinna, hon är nog liten som det är. 

Jag vet att han är överviktig och vi gör allt vi kan för att försöka ge honom ett hälsosamt liv men det hjälper inte att håna honom och kalla honom tjock. Det får mig att känna mig misslyckad som djurägare samt att det är respektlöst. Bara för att katten inte fattar människospråk betyder det inte att man får säga och förolämpa vad och hur man vill. Så sluta säg att min katt är tjock, det är så himla onödigt. Både han och jag vet om det. 
Min älskade kille.

2 kommentarer: