måndag, maj 11, 2015

Bröstmjölksdonation

Har helt glömt bort att berätta att jag har donerat bröstmjölk till sjukhuset där Stellan föddes, precis nu när vi lämnat tillbaka pump och alla grejer! Tokigt, kan ju berätta lite mer om det.

Ganska snabbt efter att mjölken runnit till upptäckte vi att jag hade ganska mycket(så det räckte och blev över) och jag fick av en händelse erbjudande om att donera. Eller ja, donera och donera, jag får faktiskt betalt men dock en symbolisk summa bara. Sjukhuset använder mjölken till bebisar som av olika anledningar inte kan få i sig sin egen mammas mjölk. Varför inte bara ge dom ersättning? Jo, för då missar dom ju alla extra näringsämnen som boostar immunförsvaret lite extra som endast finns i bröstmjölk. Jag har inte pumpat ur mig några gigantiska mängder men någon liter blev det. Sjukhuset själva resonerar så att alla droppar är värdefulla och det kändes bra att kunna hjälpa någon annan liten bebis.

Om det finns någon därute som är intresserad av att donera så finns det några saker att tänka på som jag tror är ganska generella för hela landet:

- Du måste vara frisk
- Du bör inte äta några mediciner
- Du får inte ha tatuerat eller piercat dig senaste 12 månaderna
- Du får max pumpa tills barnet är 3 månader

Och resten hade jag visst glömt! Men det är ju bara att kontakta närmsta sjukhus för mer info.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar