fredag, oktober 07, 2011

Varje individs skyldighet.

Varje gång du handlar mat gör du en rad val. Du väljer vilken affär du ska åka till, vad du ska köpa, vilka märken du ska välja. Det finns faktorer som påverkar dina val; vilka produkter som du tidigare prövat, hur din budget ser ut, om du tänker ekologiskt och närproducerat, om du vill leva så hälsosamt som möjligt.


Att inte välja det ekologiska och näproducerade alternativet är för mig väldigt svårt. Jag vill vara säker på att hönsen som värpt mina ägg har ett bra liv med näringsrikt foder och får sprätta fritt. Jag vill att mjölken vi dricker ska vara producerad av kor som bor i samma län som mig. Jag vill att grönsakerna vi äter ska vara fria från gift och jag vill få i mig så lite onaturliga tillsatser som möjligt.


Vad gör jag för att främja det här? Jag väljer i princip alltid ekologiskt och närproducerat när det gäller mejeri och köttprodukter. Ägg och vissa grönsaker handlar vi på nordansmak, deras produkter är ekologiska och kommer direkt från bönderna i länet så där kan jag till exempel vara säker på att hönsen mår bra, dom sprättar nämligen omkring med ett gäng får i Kallax. Rödbetorna från Brändön och vitkålen från Kalix. På sommaren odlar vi eget, så mycket som vi kan och förmår på vår lilla balkong. En klok kvinna sa en gång att odla sin egen mat borde vara varje individs skyldighet om man har en liten trädgård. Jag kommer aldrig glömma dom orden, jag kan inte annat än att hålla med.


Nästa gång du handlar, tänk egoistiskt! Du vill dig och din kropp det bästa så handla ekologisk och "ren" mat, sätt inte i dig en massa skit. Det kostar inte många kronor mer, men det gör mycket gott för både dig och vårt lilla Norrbotten. Låt våra bönder kunna fortsätta med sitt fantastiska arbete genom att stödja dom. Håll transporterna nere.
Det finns inga rikedomar i världen som kan köpa känslan att få dra upp sina egna morötter ur jorden och veta att det är jag själv som hjälpt dom växa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar