tisdag, september 25, 2012

Mall för oktoberutmaningen.

Jag har skrivit ihop en liten mall för kommande oktoberutmaning som den som vill får använda. Jag har fyllt i den med mina egna svar, ni får ju så klart lägga in era egna. Det är bra att göra en liten plan, då har man något att titta tillbaka på once in a while.

Vad vill jag förändra?
Jag vill dra ner på mitt sockerintag som blivit lite onödigt högt på senaste. Jag vill få mer kontinuitet i min träning. Jag vill bygga muskler och gå ner i fett. Jag vill bli ännu mer nöjd med mig själv.

Hur ska jag göra det?
Hålla en hälsosam diet(3 mål mat, två mellis) och träna minst 4 dagar i veckan. Jag kommer att plocka bort socker och snabba kolhydrater helt, men äta liten mängd långsamma kolisar efter som att min kropp inte fungerar utan. Kort sagt kommer jag att försöka minska på kaloriintaget och plocka bort sockret. Jag kommer att mäta, väga och fota på lördagarna bortsett från invägningsdagen.

Vad har jag för mål(helst mätbara)?
- Hålla mig borta från socker.
- Träna minst 18 ggr

Hur ska jag förbereda mig?
 - Mentalt kommer jag att ägna mycket tankeverksamhet att "ställa om" hjärnan till att socker inte är ett alternativ längre. Jag kommer vara inställd på att göra hälsosamma matval frukost middag lunch.
- praktiskt kommer vi handla hem en massa nyttiga godsaker som man kan goffa på när man är sugen på något. T ex, frukt och bär, nötter och sånt. Vi kommer även att göra lite matlistor.
- Jag kommer att berätta för min närmaste omgivning hur läget ligger för att undvika jobbiga situationer under månaden.

Vad kommer bli extra svårt?
- Lördagkväll framför filmen, då kommer jag att vilja ha godis eller något annat sött.
- Att säga nej när man blir bjuden på något.

Hur hanterar jag svårigheterna?
- Lördagkväll unnar jag mig lite mörk choklad eller något av mina bakverk som funkar.
- förbereda mig innan situationer då jag vet att risken finns att jag blir bjuden på något sött. Det funkar alltid bättre om jag bestämt mig innan.
- Inte tumma på reglerna.

vad har jag för stöd? 
- Min sambo: Han peppar och stöttar genom ord samt att vi gemensamt bestämmer att inte handla hem något.
- Min syster: hon följer med på promenader och stöttar mig i det mesta jag gör, hon har peppat tidigare i liknande sammanhang.
- träningskompisarna: Frågar om jag ska följa med till gymmet, frågar hur det går.
- Alla som vill, pepp mottages tacksamt!

Vad vill jag belöna mig med?
Har inte kommit så långt ännu, men belöning kommer!

5 kommentarer:

  1. Wow, vilket mål. inspirerande. jag är jättebra att komma på mål. men usel på att hålla dem :)

    SvaraRadera
  2. Wow, vilket mål. inspirerande. jag är jättebra att komma på mål. men usel på att hålla dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träningen kommer bli det lätta, brukar normalt sätt dra ca 20 pass/månad med väldigt varierande längd och intensitet. Det är sockret som kommer bli knepigt :)

      Radera
  3. Snyyyyyyyygg design :) och fint mål! Duktig du är! Hejar på!

    SvaraRadera