söndag, september 09, 2012

Min generation.

Jag läser på facebook, bloggar och förundras, fattar inte. Människor i min egen ålder som tar på sig rollen som mamman som tar hand om barnen eller är mannen i huset som försörjer familjen. Det är så sorgligt att vi inte kommit längre än så. Självklart kan man välja att ha olika ansvarsområden och intressen men när jag ser alla inlägg där man förtydligar istället för att eliminera dessa könsroller blir jag bara arg.Vi borde ha kommit mycket längre än så här. Jag fattar inte hur man som 20+ frivilligt vill sätta sig i rollen som mamman/frun som städar och lagar mat, medan pappan/mannen jobbar och försörjer. Har vi inte lärt oss någonting? Skärp er nu för helvete och sudda i alla fall lite i kanterna på denna indelning!

Och sen det här motståndet mot det könsneutrala ordet "hen". Vart kommer det ifrån? Varför är det så otroligt viktigt att veta om det är en snopp eller snippa man pratar om? Löjligt? Fan heller. Jag kan inte ens räkna alla gånger jag blivit särbehandlad som kvinna när det inte borde ha spelat någon roll. Hen är högst nödvändigt. Kom igen nu 20+, vakna till och tänk efter lite.

2 kommentarer:

  1. tyvärr så är det ju en ekonomisk fråga för många precis som det är för mig och Andreas. Nu ammar jag och måste vara hemma men sen har jag inget jobb att hå tillbaka till så då blir det ju så att det blir jag som tar hand om barnen.. Och ante har eget företag och då är det svårt att vara föräldrarledig men det är ju trist att det blir så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är ju helt okej, det kan bli så den dagen jag och sambon skaffar kotte, det vet jag ju inte. Poängen är att det är så många som bara identifierar sig med hemmafrusrollen och det är så himla tråkigt! Ni har garanterat löst det på bästa sätt för er familj :)

      Radera