torsdag, november 01, 2012

Gästbloggare: Karin aka MADicken.


Hej
Jag heter Karin, är en av de andra Rollergrrlsen i Luleå Roller Derby och jag gillar att träna. Jag har inte alltid gillat att träna, för 10 år sedan vägde jag 30kg mer än jag gör idag. Jag gick med i viktväktarna och gick ner 25kg. Det var också då jag fick upp ögonen för träning, tränar man får man nämligen äta mer :-). I våras bestämde jag mig för att gå ner lite till och sedan dess har jag försökt och misslyckats flera gånger pga att motivationen inte riktigt funnits där. När Maua skrev i bloggen om Oktoberutmaningen tyckte jag att det var ett ypperligt tillfälle att få bort de där envisa kilona. Det har verkligen varit peppande att följa de andra som också kämpat med utmaningen. 




Vad vill jag förändra?

Jag vill fortsätta med träningen som jag kommit igång med (undantag för Turkiet) och dra ner på mitt kolhydratintag. Jag vill bli av med fett och få mer muskler.

Resultat: Jag trodde att det skulle vara svårare att dra ner på kolhydraterna men eftersom min man stöttat mig helhjärtat under oktober har det inte varit några problem. Mina muskler syns tydligare eftersom jag minskat fettmängd och ökat musklerna. Jag är mycket nöjd!

Hur ska jag göra det?
Jag är ingen godisfantast, men jag gillar chips och tycker att det är grymt gott med nybakat bröd. Måltiderna ska innehålla mer grönsaker och kolhydraterna som intas ska vara i måttlig mängd och av bra kvalitet. I början av veckan ska jag planera in vad jag ska träna och vad vi ska äta i veckan.
Resultat: Jag hade inga problem med sötsaker. Jag har suttit bredvid folk som smaskat i sig godis utan att vara det minsta sugen. Däremot kan jag erkänna att jag saknat chipsen men eftersom jag inte haft några hemma och inte blivit bjuden på det heller så har det inte varit några problem.


Vad har jag för mål (helst mätbara)?
- Inget godis, chips, kakor, glass eller tårtor.
- Max två tillfällen med intag av alkohol.
- 5 träningspass i veckan.
- Foto innan och efter samt jämförelse av mått på midja, stuss och lår.
- Dricka minst 2 liter vatten om dagen.
Resultat: Inget godis, chips, kakor, glass eller tårtor som planerat! Två tillfällen med intag av alkohol, nja där har jag fuskat för jag har druckit ca 0,5dl starkvinsglögg vid ytterligare ett tillfälle. Jag har tränat 21 träningspass under oktober och det är klart godkänt. Jag känner inte riktigt för att lägga upp bild på mig i bikini, men jag har minskat 3cm i omkrets på låren, 1,5cm på stussen och 4cm i midjan. Vågen stannade på -4,2kg och sist jag vägde så här lite var i början av högstadiet. Vattnet... jag har glömt bort att det stod med på listan, men jag har konstaterat att de gånger jag ignorerat att jag varit törstig har jag alltid blivit hungrig direkt efteråt så det är viktigt att dricka vatten. Projekt dricka vatten fortsätter under november.


Hur ska jag förbereda mig?
- Planering är A och O. Planera mat och träning.
- Inte köpa hem chips.

Resultat: Det funkade finfint! Tack vare att jag planerat maten så noga så har vi slängt mycket mindre mat och otroligt nog minskat matkostnaden trots dyrare råvaror! 

Vad kommer att bli extra svårt?
- Att säga nej när jag blir bjuden på något.
- Att avstå från att ta ett glas vin eller öl till maten då och då.
- Att skippa kvällsmackan.
Resultat: Det har gått bra när jag varit bortbjuden på fika, men svårare när vi var med styrelsen på Nordkalotten. Det blev inga sötsaker där, men jag åt både vitt bröd och potatis. Till mitt försvar så var det i måttliga mängder!


Hur hanterar jag svårigheterna?
- Undviker att gå hungrig, eftersom det är då jag faller för frestelser.
- Tillåter mig smoothies, kesella med blåbär, keso och banan eller nötter när jag blir sugen på något.
- Inte tumma på reglerna.
Resultat: Undvika gå hungrig och hålla reglerna har hjälpt mycket.


Vad vill jag belöna mig med?
Jag tror att jag ska tona håret.

Jag är rätt nöjd med hårfärgen just nu så jag väntar med vinsten till december och förhoppningsvis har jag klarat vattenutmaningen då!

Det roliga är att min man föreslog att vi skulle fortsätta äta så här, men i fortsättningen kommer vi att tillåta oss att vara onyttiga en dag i veckan. Det jag är mest nöjd med är att denna utmaning är att det går att ana mina magmuskler! Jag blundar för de som säger ”Karin, du får inte bli för smal/biffig”. Jag mår bra av att träna och äta bra! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar