torsdag, augusti 08, 2013

Periodisk fasta

Periodisk fasta är ju inget nytt direkt utan har funnits inom hälsovärlden ett rätt bra tag. Har länge varit sugen på att testa men inte riktigt haft koll på hur man går till väga på bästa sätt. Nu har jag dock läst på lite och lärt mig mer och igår körde jag andra fastedagen(fasta två dagar per vecka med 500 kcal, äta vanligt fem). Jag gillar PF, man behöver inte ändra på vad man äter(för mig är det viktigt att få i mig mycket näringsämnen och inte utesluta något som jag tror är bra för mig), det känns också väldigt överkomligt med två dagar i veckan.

Första dagen mådde jag verkligen skitdåligt. Huvudvärk och trötthet var bara förnamnet, hjärnan hängde inte alls med! Inte så konstigt eftersom att min kropp är van att få energibehovet tillgodosett varje dag, hela året. Alltså kan det ta ett tag innan man känner sig helt 100. Jag åt frukost och middag den dagen.

Andra dagen gick mycket enklare. Bara lite seg och småtrött men funkade absolut som människa. Det går nog rätt fort att vänja sig plus att denna dag ät jag istället lunch och middag vilket funkade mycket bättre för mig!

Jag kommer att träna under mina fastedagar om jag känner att jag vill, dock kommer det inte att bli några tunga pass, utan lättare kondition.

Så, då vet ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar