måndag, januari 19, 2015

Olala, franskt värre! och lite ekonomisnack.


Eftersom jag och M snart kommer ha rätt mycket mindre pengar än vi är vana vid kommer vi passa på att njuta av två heltidslöner de två sista månaderna. Jag har redan börjat och köpt mig en fin vårväska. jag tycker att den känns lite fransk eftersom randigt känns franskt. En helt orimlig association men whatevs.  Vi ska även unna oss något till restaurangbesök med goda vänner, kanske gå på bio eller något annat som vi inte kommer kunna göra i samma utsträckning. Det är inte så att jag sörjer vuxengrejerna, men det känns ändå kul att passa på att göra vad vi vill när vi vill samt vara lite oekonomiska. 

Det oekonomiska är det verkligen slut på efter februari. Vi har planerat allt till punkt och pricka, gjort excelfiler och träffat banken så vi är rätt klara med hur vår ekonomi kommer att se ut närmaste åren. Något som känns bra är att vi satsar på att fortsätta spara lika mycket som innan, det är nöjeskostnaderna som får gå ner. På så sätt är det ju enkelt att styra om ifall det skulle vara så att pengarna tryter eller om vi skulle råka köpa ett hus som kostar mer än lägenheten. Då vet vi liksom att vi klarar mycket mer. Här blir det inget jävla living on the edge! Mvh/ trygghetsknarkaren

4 kommentarer:

  1. Såna är vi med! Det måste gå ihop sig helt innan vi vågar oss på nånting. Men man sover ju så mycket bättre om livet kanske är lite tråkigare med större marginaler. *tar på sig hängslen, livrem, bilbälte, cykelhjälm och en bärbar krockkudde*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! och även fast vi har räknat supernoga och avrundat allt uppåt så är jag ju helt nervös i alla fall! Hur hade det varit om vi ba "är det löser sig sen!"?

      Radera
  2. hej! hamnade här av en slump alldeles nyss. jag har alltid varit duktig och sparat pengar, och när jag fick veta att jag var gravid sparade jag ännu mer för att ha en ordentlig buffert. vi hade bestämt att halva barnbidraget skulle in på barnets konto. men jag kan säga såhär efter åtta månaders föräldraledighet, alla pengar man sparar och lägger undan tas från tiden med barnet. halva barnbidraget är 1 föräldraledig dag för mej, dvs en dag mindre att vara hemma med dottern. sparandet har vi nu pausat under föräldraledigheten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju olika för alla. Vi har ju räknat väldigt noga på detta och det kommer gå ihop för oss med råge eftersom vi alltid räknar högre på allt.

      Radera