torsdag, november 03, 2011

Kladdkaka för chokladhaters.

Jag har en kompis som inte gillar choklad(Jag vet, helt galet). Var sugen på att baka igår och gärna bjuda över henne med man och hund på fika så det fick bli en ljus kladdkaka med blandade bär i. Den blev faktiskt rikigt god, inte alls sockerkakslik som jag var rädd för. Hade dock kunnat ha den i ungen några minuter till men smet är gott!

2 ägg
2 ½ dl socker
2 dl vetemjöl
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
250 g frysta bär (Ja hade smultron och blåbär)
2 msk potatismjöl
ca 1/2 dl florsocker
Vispa ägg och socker pösigt, smält smöret och blanda i. Tillsätt mjöl och vaniljsocker och häll över i en springform. Blanda bären med potatismjöl och florsocker och tillsätt i smeten. Grädda på ca 200 grader i 25-30 min.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! tänkt baka nu i helgen och behövde lite inspiration.

    /Gammal klasskamrat
    (okey! okey! det är jag...Anna)

    SvaraRadera
  2. Roligt att kunna hjälpa till, har några andra recept om du behöver mer inspiration :)

    SvaraRadera
  3. Verkar spännande, får ta och prova det där även om jag egentligen är en chokladskadad liten varelse. Bär är aldrig fel. (:

    SvaraRadera
  4. Jomenvisst Kitty! om du testar, säg vad du tyckte om den! :)

    SvaraRadera