söndag, mars 11, 2012

Ett väldigt långt svar.


Fick en fråga som jag skulle vilja svara lite utförligt på av Sofia som löd på följande sätt;
Äter du enligt LCHF fast med lite frukt? :) 
eller har du gjort en individuell kostplan som du följer?


Jag vill börja med att varna er. jag är en sådan där som är ganska kritisk till LCHF och dietmetoder i allmänhet. Ta inte illa vid er, jag dömer ingen, hur man än väljer att leva sitt liv. Jag skriver utifrån egna erfarenheter och tankar.

Jag är utbildad hälsovägledare och har läst lite kost så jag äter sånt jag vet är nyttigt och har ett bra näringsinnehåll med lagom energi. För mig är det väldigt viktigt att försöka äta närproducerat och ekologiskt, då vet man att man inte får i sig allt för mycket skräp, till exempel i form av gifter eller för snabbt uppdrivna grönsaker utan näring. Min kropp behandlas med värdighet kort och gott. Att räkna kalorier gör mig vansinnig, jag uppskattar på ett ungefär eftersom jag har lite koll. Man äter en portion och slutar när man är lagom mätt. Enkelt va?

Jag äter lite kolhydrater nu men håller också nere på fettet till viss del, jag satsar framförallt på omättade fetter från till exempel avocado, nötter och olja. De kolhydrater jag får i mig kommer från frukt och grönsaker(som är jättenyttigt vare sig det är blodsockerhöjande eller inte) och dom hjälper mig att inte bli trött och hängig. Sen finns det ju inget godare än en söt clementin när sötsugt sätter in. Dock har jag inte satt några ramar, jag äter lite mörk choklad nu och då men endast en eller två rutor. Är jag sugen på bröd blir det finncrisp eller proteinbröd men inte för ofta. Det är kul att hitta nya lösningar!

Eftersom jag tycker att LCHF är en kortsiktig lösning och det är många som tolkar den fel så är det inget jag skulle vilja leva efter. Dom flesta skulle må bra av att dra ner sitt kolhydratsintag eftersom vi äter så otroligt mycket mer än vad kroppen behöver. Men det här med fettet alltså, det får mig bekymrad. Jag tror inte att det är bra för kroppen att få i sig så mycket mättade fetter som endel LCHFare äter. Det är som att vissa tolkar det till fett = smör, fet grädde, svål och protein = Bacon, korv, färdiga köttbullar. Hade alla LCHFare tolkat det som jag gör(fett = avocado, olja, nötter, fisk och protein = kyckling, bönor, kvarg, ägg) så tror jag många hade fått längre liv. Jo, jag vet att många sänker sina kolesterolvärden med LCHF(vilken tolkning är okänd) men jag tror ändå inte att bacon och smör är bra i för stora mängder. Dess utom så är det ju väldans äckligt att äta för mycket smör och bacon till exempel. Det mättar bra men illamåendet infinner sig också. För mig i alla fall. Jag säger inte att LCHF är fel, jag hoppas bara att den tolkas på rätt sätt så inte en massa viktiga vitaminer och mineraler uteblir. Det är nämligen sällan man ser en LCHF-blogg där författaren äter baljväxter och omättade fetter. Det är mest ägg och bacon med en smörklick på.

Följ vilken diet som helst, men gör hemläxan först!

Missförstå mig rätt, jag äter smör på mackorna, steker i smör, äter bacon men med måtta. Måtta kan vara ett av dom tråkigaste men bästa orden när man pratar om hur man ska äta. Överkonsumtion av det mesta brukar gå snett. För mycket vatten är inte ens bra. dessutom är alla olika. Min mage pallar inte för mycket fett och kolhydrater. Endel pallar inte för mycket protein. Det handlar om att lära känna sin kropp och ge den vad den behöver för att fungera optimalt!

Hoppas jag inte trampar någon på tårna, det var inte min mening, och hoppas du fått svar på din fråga Sofia!

11 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg :-)

    SvaraRadera
  2. Håller med, tack så mycket! :)

    Det är precis som du säger; måtta med allt. Jag har hela mitt liv växt upp på gräddbaserade såser, röror gjorda på fullfetmejerier och mat med naturligt hög fetthalt, därför äter jag även det fortsättningsvis, men utan kolhydrater för jag mår dåligt utav mjöl exempelvis(därför går både pasta och bröd bort direkt). Dessutom är det bra för jag höjer aldrig blodsockret och får aldrig sug. Det är som du säger, olika dieter passar olika personer, och det var väldigt intressant att höra din syn på saken :) ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är ju det som är så fint! Om du mår bra av det är det ju helt optimalt för dig! En kompis sa idag att han mår superbra efter att han lagt på sig 15 kg = Lite rund men äter vad han vill och har aldrig varit lyckligare och det är ju hans val :)

      Radera
  3. Bra sagt! Du äter nog mer likt LCHQ än LCHF. Jag är inte så insatt men med LCHQ äter man lite kolhydrater men de man äter är av högkvalitet och det ska vara en bra kost för folk som tränar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter nog rimligt, trots att jag inte gillar att sätta etikett på hur jag äter. Det är alltid någon som kommer med pekpinnar då om man tar sig en kaka; "äter inte du enligt LCHF?" "FÅR du äta det där?". Jobbigt. Jag får ju äta vad jag vill, skillnaden är vad jag väljer att äta :)

      Radera
  4. Sv: Feels good to be back baby ;)

    Intressant inlägg bruden!
    I didn't know att du var hälsokostvägledare! Cooool! :) Jag har börjat intressera mig en hel del för kost och vad som är nyttigt and what not. Har alltid ätit exakt vad jag velat och väldigt, väldigt oregelbundet. Och bara nu de senaste veckorna märker jag skillnad, om än jag äter pretty much vad jag alltid ätit, kanske en smula nyttigare MEN regelbundet, så har jag mer energi under dagen utan världens blodsockredippar och det känns som det optimala för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju svinbra. Regelbundenhet gillar de flesta kroppar! Det är intressant och spännande att se hur kosten påverkar hela ens liv, jag gillar att man kan välja själv hur man vill leva :)

      Radera
  5. Hänger på hela heja-på skaran och håller med i det du skriver!
    Kul att hitta en R-derby blogg! Hade jag haft tid och varit modigare så hade jag börjat jag med! Måste erkänna att de coola kläderna lockar enormt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roller derby är the shit!... som tyvärr har fått ta en paus för mig närmsta tiden. Jag har inte heller riktigt tid utan satsar på att optimera min individuella träning som tar nog mycket tid. Kul att du lämnade en kommentar, kikade in på bloggen din och gillade den SKARPT! :)

      Radera
  6. Vettigt inlägg om kost. Det är så himla individuellt vad man mår bra av eller inte mår bra av. Även jag är av åsikten att för mycket mättat fett och processat kött inte kan vara bra i längden, även om det kortsiktigt kanske kan ge effekt på vikten. Jag tycker överlag att det är alldeles för mycket fokus på vikten, att någon som är "smal" automatiskt är hälsosam i samhällets ögon, även om den personen äter skräp jämfört med någon som har lite junk in the trunk men samtidigt äter hälsosamt.

    Själv har jag nästan helt slutat med kött. Istället för "köttfri måndag" som vissa kör med så kör jag istället "köttmåndag" och äter kött/fågel/fisk en dag i veckan (mestadels fågel eller fisk eftersom min mage mår dåligt av rött kött). Resten av veckan blir det vegetariskt. Utöver det så äter jag kopiösa mängder med grönsaker, oftast råa, till måltiderna och försöker äta en frukt om dagen. Jag håller mig borta från mättat fett och steker bara i druvkärneolja eller solrosolja, och istället för smör på mackan blir det avokado eller hummus. Och jag har aldrig mått bättre, jag har ork så det räcker och blir över, och mina värden är super. Men det jag äter hade säkert inte funkat för någon annan. Och jag hade till exempel aldrig kunnat äta LCHF, min kropp hade slagit bakut på en gång. Bara för att man äter kolhydrater så betyder det ju inte att man äter strösocker med sked direkt från paketet, det finns ju faktiskt vettiga kolhydrater som quinoa, råris och andra sädesslag än just vetemjöl som man kan baka bröd på.

    Jag önskar att fler funderade på vad för mat som är bäst för kroppen, näringsmässigt, och slutade jaga kilon med kortsiktiga dieter. Om du mår bra och får i dig mycket vitaminer, mineraler och rätt sorts energi så kommer du också ha ett bättre utgångsläge för att sen eventuellt gå ner i vikt.

    Oj, vad långt det blev. Men det var allt jag ville säga angående käk.

    SvaraRadera