torsdag, november 01, 2012

Gästinlägg: Storasyster!

Hej bloggen, Mayas syrra här igen. Här är min summering av oktoberutmaningen!

Vad vill jag förändra?
- Jag vill komma bort från att fika och/eller äta godis varje dag. Vill bryta ovanan helt enkelt.
- Jag vill fortsätta motionera utomhus.
- Jag vill välja bra alternativ när vi äter snabbmat.
- Vill fortsätta att närma mig 25 i BMI (som är gränsen mellan normalviktig och överviktig).
Kommentar: Check på alla punkter!

Hur ska jag göra det?
- Inte äta godis, chips eller ostbågar på hela månaden.
- Gå tre långpromenader i veckan. Två runt stora sjön och en runt lilla. Stora rundan tar 1.20 och lilla tar 50 minuter. Här räknar jag med stöd av Maya och min kompis Linn. En morgonrunda runt stora sjön med Maya och en kvällsrunda runt samma sjö med Linn. Dessutom en egen runda med sonen i vagn, men den behöver inte vara runt stora sjön.
- Fortsätta att lämna och hämta stora tjejen på förskolan med vagn. Det blir faktiskt 60 minuter bonusmotion om dagen, fyra dagar i veckan. Detta gör jag så länge det inte regnar. Om vi ska åka någonstans i samband med hämtning eller lämning kan jag ta bilen.
- Börja äta mellanmål. Eftersom jag mest är hemma hela dagarna blir det lätt att man bara går och tar en kaka eller vad som nu finns hemma. I stället ska jag verkligen äta riktiga mellanmål, typ en macka eller något sånt.
Kommentar: Har inte ätit godis eller snacks och knappt fikat heller. Har fikat på lördagarna och då väldigt måttligt. Promenaderna har jag fixat, med två stycken extra som bonus. Dock har det inte blivit några kvällsrundor utan bara morgon och eftermiddag.Gick till och med en gång med båda barnen i vagn - det funkade också. Har varit bra på att hämta på förskolan med vagn men inte varit superstrikt. Mellanmål har jag ätit nästan varje dag.

Vad har jag för mätbara mål?- Låta bli godiset helt.
- Promenera minst 12 gånger.
Kommentar: Check!

Hur ska jag förbereda mig?- Jag kommer få stålsätta mig och verkligen vara hård mot mig själv när jag cruisar förbi godistorget på Kvantum.
- Jag kommer inte heller baka något på hela månaden, något som jag annars tycker är jätteroligt.
- Jag kommer att ha sjukliga mängder med Loka och Ramlösa hemma så jag åtminstone kan ta en sån när jag är sugen.
- Citrussäsongen har just börjat och det är bra för jag gillar mandariner väldigt mycket. Så det kommer vi ha.
- Ska försöka komma på något bra mellanmål man kan göra med blåbär, eftersom jag plockade 7 liter i somras. Kanske med keso?
Kommentar: Det har gått bra att ersätta småätande med kolsyrat vatten, och även någon cola zero ibland. Nyckeln till att inte småäta är för mig att inte ha något hemma.

Vad kommer bli extra svårt?- Äh men ni vet, det här med att man gärna äter något gott när man ska ha det lite mysigt hemma!
- Att det är lätt att fika lite av slentrian, eller för att bryta upp tillvaron hemma som mest består av bebis, plugga projektledning plus jägarexamen och hushållsarbete.
- Att säga nej när man blir bjuden på något.
Kommentar: Det svåraste var dag 2 när jag var på min jaktkurs. Kursledaren säger "jag har köpt fika till pausen" och i mitt huvud skriker jag "Yes vad gott!" för att en halv sekund senare tänka "Neeeeeeej sånt får ju inte jag äta!" Har nog aldrig suktat så mycket efter Ballerinakex... Annars har jag knappt varit bjuden på något så det har gått bra.

Hur hanterar jag svårigheterna?- På lördagen får jag faktiskt fika eller äta efterätt. Dock är det inte fritt fram hela dagen, utan det är okej att äta något som annars är bannlyst vid ett tillfälle.
- Får äta popcorn. En kväll i veckan. Det är utöver lördagens unnande.
- Förbereda mig innan situationer då jag vet att risken finns att jag blir bjuden på något sött. Det funkar alltid bättre om jag bestämt mig innan.
- Inte tumma på reglerna. För när man väl har köpt ack så lite lösgodis har man ju redan gett upp.
- Försöker lista ut något annat att bjuda på när man är i en fikasituation.
Kommentar: Det har verkligen varit guld värt att få äta något gott på lördagen. Tack vare det har det inte känts så fattigt utan helt okej. Popcorn har jag tagit till någon gång, två kanske. Nötter har jag också ätit en hel del.

Resultatet är
14 promenader. Minus 4,3 kg. En sänkning av BMI med 1,5. Jag är fantastiskt nöjd!

Inför november tänker jag så här - oktober har varit så grymt bra för mig. Det är alldeles för bra för att ge upp! Jag fortsätter alltså på samma sätt. Ändringar jag har gjort i upplägget är att jag inte bara får fika på lördagen utan att jag har en flyttbar dag per vecka. Ibland blir det lördag, ibland söndag etc. Jag har tre födelsedagar att se fram emot. Det är pappa, svärmor och min dotter. Då kommer jag fika. När dottern fyller år kommer jag faktiskt fika utav bara helvete! Jag kan också tänka mig att göra undantag om jag och min man får barnfritt en kväll för att gå på bio eller restaurang.

Jag ska fortsätta med promenaderna, men sätter inget krav på att jag måste gå ett visst antal per vecka. Nu har jag fått in vanan och hoppas klara det ändå.

Jag ska vara lite vaksam på mitt nötätande. Ibland tycker jag att jag tar lite väl många nötter, typ en hel näve på en gång. Ska också vara noga med att inte köpa jordnötter eftersom det inte är så gott och dessutom inte heller den bästa nöten ur näringssynpunkt.

Jag kommer att äta lösgodis imorgon, men sen är det bra. Jag tycker om att äta så här!

2 kommentarer: